Det finnes en del useriøse aktører i søkemotoroptimaliserings bransjen. Mange firma tilbyr tjenester som som skal få ditt nettsted til å rangere høyest blandt søkemotorene mot du betaler en god slump penger.

Google advarer selv mot useriøse aktører og aggressiv markedsføring der man lover høyeste rangering hos søkemotorer. Sannheten er at ingen kan garantere 1. ranking.

Dette bør du i følge Google være oppmerksom på når du skal velge firma til å gjøre søkemotoroptimalisering (SEO) på ditt nettsted.

• Er de eiere av skygge-domener?
• Linker til de til andre klienters egne skygge-nettsider?
• Tilbyr de å selge nøkkelord i adressefeltet?
• Skiller de mellom faktiske søkeresultat og annonser som vises i søkeresultatet?
• Garanterer de rangering, men bare på lange og vanskelige nøkkelord-uttrykk?
• Bruker de mange eller falsk WHOIS info?
• Henter de trafikk fra ”falske” søkemotorer eller spionprogrammer?
• Har de hatt domene fjernet fra googles indeks? Er de selv listet i googles indeks?

Hva kan man gjøre selv?

• Legg til Url’en direkte hos Google. http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl
• Sørge for kompatibilitet med webstandarder som W3C
• Ha en høy oppdateringsfrekvens
• Ha en unik Title-tagg pr. side
• Lag overskrifter i H1.
• Lag gode overskrifter som forteller noe om innholdet i teksten.
• Bruk meta keywords og description
• Husk alt-tagg på bilder.
• Benytt anker-tekst ved interne linker på websiden.
• Inngående linker fra andre relevante nettsteder.

Unngå
• Redirect av siden.
• Duplikatnettsteder
• Brutte linker
• Linkfarmsider

Kilder:
The World Wide Web Consortium
http://www.w3c.org/

Googles retningslinjer for søkemotoroptimalisering
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35291&query=SEO&topic=0&type=f

Nettstedet:
http://www.sokemotoroptimalisering.no/

Are Gjertin Urkegjerde Hallands presentasjon om etisk søkemotoroptimalisering.
http://www.brukaropplevingar.com/skemotoroptimalisering/

Forskningsundersøkelse publisert av SeoMoz med 37 av verdens ledende søkemotoroptimaliseringeksperter
http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors